Napjainkban virágkorát éli az internetes vásárlás és évről évre nagyobb forgalmat jelent a kiskereskedők számára. A vásárlói oldalon azonban még mindig sokan ódzkodnak tőle és állnak hozzá félve vagy bátortalanul, sajnos olykor nem is alaptalanul. Hazánkban is több ezer webáruház működik, és bár sokan nem gondolják, de nem is olyan nehéz megállapítani, melyik megbízható és melyik kevésbé. Összeszedtük, mire tanácsos figyelni, mielőtt rendelést adunk le egy internetes áruházban.
Milyen infókat kell megtaláljunk a weboldalon?
A legfontosabb szempont online vásárlás során az, hogy biztonságban érezzük magunkat, így legelőször arról kell megbizonyosodnunk, hogy minden szükséges információ, köztük az adatvédelmi tájékoztató, a felhasználási feltételek, illetve az általános szerződési feltételek maradéktalanul fel vannak-e tüntetve az oldalon. Rendelkezik-e az oldal GYIK-kel, azaz gyakran ismételt kérdések menüponttal, illetve megtaláljuk-e a webáruházat üzemeltető cég adószámát, cégjegyzék számát, vállalkozói igazolvány számát és a nyilvántartó cégbíróság nevét.
Nagyon fontos, hogy leellenőrizzük, tudunk-e panasszal fordulni, ha elégedetlenek vagyunk a termékkel vagy szolgáltatással, és ha igen, akkor ezt hol és milyen formában tehetjük meg. Ezért mindenképp nézzük meg, hogy az elérhetőség vagy kapcsolat menüponton belül szerepel-e név, székhely, levelezési-, illetve az ügyfélszolgálathoz tartozó telefonszám vagy e-mail cím.
Hol biztonságos vásárolni?
A kiválasztott termék vagy termékek megrendelése előtt érdemes megvizsgálni, hogy a webáruház rendelkezik-e üzlethelyiséggel, ezáltal személyes átvételi ponttal. Ez egyfelől megkönnyíti a dolgunkat, ha meg szeretnénk spórolni a szállítás felmerülő költségeit, illetve megnöveli a bizalmunkat, hiszen ezáltal sokkal elérhetőbbnek és kézzelfoghatóbbnak érezzük majd az adott webshopot, mintha csak elektronikus vagy postai úton volnának megközelíthetőek. Ez persze nem jelenti azt, hogy a sok esetben külföldi székhelyű webáruházak ne volnának megbízhatóak, azonban ez esetben kissé macerásabb és költségesebb lehet a termékek visszaküldése vagy szervizelése.
Milyen fizetési módokat kínál a webáruház?
A legmegbízhatóbb webáruházak több módot is felajánlanak arra, hogy kiegyenlíthessük megrendelt termékeink ellenértékét. Ideális esetben fizethetünk személyesen a webáruház üzlethelyiségében, vagy a kijelölt átvételi pontokon, de megtehetjük utánvéttel, azaz házhozszállításkor a futárnak készpénzzel vagy utalvánnyal, valamint banki átutalásos vagy online bankkártyás (Mastercard, Visa, PayPal, stb.) módszerrel is rendezhetjük vásárlásunkat. A legtöbb félelmünk persze általában a fizetési folyamattal kapcsolatos, hiszen szeretnénk tökéletes biztonságban tudni pénzünket. A leadott megrendelés után minden esetben visszaigazolást kell kapjunk a vásárlásról – ez e-mailben, telefonon, vagy sms-ben is kaphatunk történhet, de értesítés kell érkezzen akkor is, ha a termék átvehető, illetve ha a futár elindult, hogy kiszállítsa azt.
Milyen plusz szolgáltatásokat ajánl a webáruház?
Számos olyan webáruház létezik, ahol a rendelések során kedvezményekkel, ajándékokkal igyekeznek vonzóbbá válni a vásárlók szemében és az sem ritka, hogy ingyenes szállítási díjakkal teszik csábítóbbá ajánlataikat. A legtöbb esetben a csomagok nyomon követhetőek, illetve sok esetben kérhető sürgősségi kiszállítás, vagy Pick Pack Pontokon, illetve különböző terminálokban való átvétel is.
Minek kell a csomagban lennie?
Miután átvettük, ellenőrizzük, hogy a csomag minden szükséges papírt tartalmaz-e. A termék mellett szerepelnie kell a részletes nyomtatott tájékoztatónak a 14 naptári napon belüli, indoklás nélküli elállási jogáról, a számlának és a garancia levélnek is. Ezeket a dokumentumokat e-mailben is megkaphatjuk, hiszen a nyomtatott formával egyenértékűnek számítanak.
Mit kell tudnunk az elállási jogról?
A webáruháznak az ÁSZF részeként és a csomagban egyaránt szolgálnia kell információval arról, hogy a termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 naptári napon belül törvény adta jogunk élni elállási jogunkkal, azaz visszaküldeni a terméket a vállalkozás számára. Ennek költsége alap esetben a vásárlókat terheli, hacsak a vállalkozás egyéni döntése alapján előre nem jelezte, hogy magára vállalja azt.
Hol és hogyan tudjuk érvényesíteni a garanciát?
A webáruház oldalán, illetve az igazán precíz webshopok esetében a csomagban található tájékoztatóban is fel kell legyenek tüntetve a garancia, azaz a jótállás feltételei és minden ahhoz szükséges információ, hogy a termék meghibásodása esetén tisztában legyünk, hova forduljunk panaszunkkal.