Kereskedőként első számú érdekünk, hogy olyan vásárlói bázist építsünk ki, amely biztos bevételt jelent számunkra és folyamatos bővülésre képes. Ám ezt csak úgy érhetjük el, ha tökéletesen megbízhatóak és biztonságosak vagyunk, azaz ha a vásárlók igényeinek maximális kielégítése mellett a webáruház működtetés szabályainak is minden tekintetben hiánytalanul megfelelünk. Ezért most összegyűjtöttük, melyek azok az adatok és információk, melyeknek mindenképpen helyet kell kapniuk weboldalunkon, illetve mik azok a funkciók, melyektől lényegesen vonzóbbá válik webshopunk.
Adatok
Mindenekelőtt győzödjünk meg róla, hogy az általunk forgalmazott termékeket a lehető legnagyobb részletességgel ismertettük, illetve ellenőrizzük, hogy szerepelnek-e a következő adatok az oldalunkon a megfelelő tájékoztatással egyetemben a következőkről:
- a webáruház üzemeltetőjének adatai (cégnév, székhely, cégjegyzékszám/vállalkozói igazolvány szám, adószám, adatvédelmi nyilvántartási szám)
- a webáruház ügyfélszolgálatának elérhetősége (üzlet címe, e-mail cím, telefonszám)
- rendelési, szerződési feltételek (ÁSZF)
- házhozszállítás feltételei (szállítási, költség/határidő/mód)
- regisztráció és a vásárlás menete
- garanciális feltételek, panaszkezelés feltételei (fogyasztói jogok)
- az elállástól való jog feltételei (14 naptári napon belüli, indoklás nélküli elállás lehetősége)
- adatvédelmi nyilatkozat (a felhasználó által megadott adatok kezeléséről)
Ha ezekkel mind megvagyunk, nézzük meg, hogyan is épül fel a vásárlás menete:
Rendelés
Célunk az, hogy megkönnyítsük a felhasználó dolgát a rendelés során, és a vásárlási folyamatunk egyszerű és áttekinthető legyen. Ehhez érdemes felajánlunk a regisztráció nélküli vásárlás, valamint a Facebook és Google segítségével történő belépés lehetőségét is. A kosárba helyezés után a végösszegben mindenképp tüntessük fel a szállítási költség árát is, az átláthatóság kedvéért és a félreértések elkerülése érdekében, beleértve a bruttó és nettó díjakat is azoknak, akik visszaigényelhetik az ÁFA-t.
Egy igazán jó webáruház számos fizetési módot kínál vásárlóinak, igazodva azok különböző igényeihez, ezért ajánlott biztosítanunk valamennyit. A legismertebb és legfontosabb lehetőségek az utánvétes (készpénz vagy utalvány a futárnak), a banki átutalásos és az online bankkártyás (Mastercard, Visa, PayPal, stb.) fizetés.
Hogy a vásárló teljesen biztonságban érezze magát, feltétlenül szükséges visszaigazolást küldenünk rendeléséről. Ezt megtehetjük e-mailben, telefonon, vagy sms-ben is.
Szállítás
A következő fázis során az a feladatunk, hogy termékünket eljuttassuk vásárlóink részére. A legnépszerűbb szállítási módok még mindig a futárral történő házhozszállítás, illetve a kijelölt pontokon való személyes átvétel. Lehetőségeinkhez mérten érdemes 0 Ft-os szállítási költséggel dolgoznunk, hiszen ez nagyon vonzóvá teheti webáruházunkat a vásárlók számára. Azonban ha nem is kínálunk díjmentes házhozszállítást, ajánlott azzel egyenes arányban csökkentenünk a költségét, minél több terméket vásárol tőlünk egy rendelés során egy felhasználó.
Szintén a vásárló érdekét szem előtt tartva a szállítási időt tegyük beállíthatóvá, vagyis a feltüntetett szállítási határidőn belül adjunk lehetőséget arra, hogy a termék akkor kerüljön kiszállításra, amikor a vásárlónak a legideálisabb. Emellett gondoskodjunk arról is, hogy a vásárló megjegyzést írhasson a futárnak.
A teljes átláthatóság és biztonság újabb fokmérője lehet a csomag nyomon követésének biztosítása. Ajánljuk fel ezt a lehetőséget, így ha az ügyél úgy kívánja, legyen módja ellenőrizni, hogy hol tart éppen a rendelése. Ezen felül feltétlenül ügyeljünk a gondos, biztonságos csomagolásra is.
A csomagnak tartalmaznia kell a megrendelt terméket, részletes nyomtatott tájékoztatót a vásárló 14 naptári napon belüli, indoklás nélküli elállási jogáról, a számlát és a garancia levelet.
Miután a termék átadásra került, kérjünk visszajelzést a vásárlóktól, hogy a tapasztalatokból leszűrve folyamatosan fejlődni tudjunk és az előforduló hibákat és problémákat javíthassuk és elkerülhessük.
Visszaküldés
Az egyik legfontosabb állomás a vásárlástól való elállás jogának gyakorlása. Feltétlenül ismertetnünk kell a vásárlókkal, hogy törvény által előírt joguk 14 naptári napon belül visszaküldeni a termékeket a webáruház számára, méghozzá mindennemű indoklás nélkül. Erről érdemes nem csak a weboldalon, de a csomagban is információval szolgálnunk. Mivel azonban nem minden típusú árucikkre vonatkozik ez a jog, részletesen ki kell fejtenünk, mely termékekre és miért, illetve miért nem alkalmazható ez a lehetőség.
A visszaküldés menetéről is nyújtsunk megfelelő felvilágosítást, vagyis adjunk pontos tájékoztatást arról. hogy a termék visszavihető-e a boltba, vagy valamilyen átvételi pontra, érkezik-e érte futár, vagy esetleg a vásárlónak kell postán feladni azt. Továbbá nagyon lényeges, feltüntetendő információ, hogy ennek költsége a vásárlót vagy a webáruházat terheli. A pontos és érthető tájékoztatással csökkentjük az ügyfélszolgálatunkra nehezedő nyomást.
A pénzvisszafizetés több formában is történhet: készpénzben vagy banki átutalással, de a termék árát levásárolhatóvá, illetve ajándékkártyára beválthatóvá is tehetjük.